perjantai 21. joulukuuta 2012

Terveisiä Tallinnasta!

Hieno päivämäärä viettää se laivalla ja Tallinnassa: 20.12.2012.

Herättiin ajoissa, juotiin kahvit ja syötiin aamupalaa. Kävimme kumpikin suihkussa ja lähdimme sitten liikkeelle. Matkasimme yhdellä ratikalla keskustaan ja yritettiin jatkaa toisella Katajanokalle. Ensimmäinen vaihtoehto oli niin täynnä, että sinne ei todellakaan mahtunut. Onneksi tuli toinen ratikka heti perässä. Siihen mahduimme.

Perillä kävelimme terminaaliin ja pääsimme (?) jonottamaan. Valitsimme hyvin vetävän jonon ja saimme lippumme sun muut. Seuraava jono vei laivaan ja löysimme hyttimme.

Meillä oli hytti siksi kun se sisältyi (ilmaisen) reissun hintaan. Hassua, että kaikki B-hytit olivat täynnä ja me saimme A-hytin. Ikkunallisen.

Olihan se kiva kun pystyi jättämään takit, pipot, kaulaliinat ja käsineet hyttiin. Jätimme myös repun ja ns. tallinnakärryt. Kiertelimme laivalla ja istuimme jonkun aikaa samalle laivalle sattuneen ystävämme kanssa.

Sitten siirryimme kauppaan ostoksille. Tuppo osti minulle lahjaksi LEMPPARIhajuvettä, joka on ollut pitkään lopussa ja Tuppo sai minulta mieleisensään dödön. (osuu ainakin oikeaan, molemmille)

Saavuimme perille ja rantauduimme liikkeelle. Olipa siellä KYLMÄ! Kylmempää kuin Suomessa samaan aikaan!

Kävelimme Vanhaan Kaupunkiin (Vana Linna) ja kiertelimme siellä katuja ja kujia pitkin.

Ei siellä oikein mitkään kaupat kiinnostaneet.

Päädyimme torille, jossa on paljon pieniä kojuja. Ostimme yhdestä kaksi käsin tehtyä kynttilää. Aikalailla niissä kojuissa oli kaikissa samaa tavaraa myynnissä. Torin laidalla oli muutama poro aitauksessa.

Kylmää oli! Ja kun piti vielä ottaa kuvia, niin jouduin ottamaan käsineet pois eikä nämä sormet hetkessä lämmenneet.

Löysimme kahvilan, jonka ovella mainostettiin kuumia juomia. Sinne!

Se oli siisti ja mukava paikka. Samalla pääsi linnan kellari -tyyliseen vessaan. Tuppo hihitteli peilin sijoittamiselle - pääsi kuulemma tarkistamaan, ettei ollut pudottamaan mitään syliinsä. Kasvojaan mies ei ollut nähnyt kumartumatta.

Paluumatkalla laivalle kävimme katselemassa kauppakeskus Virussa, mutta emme ostaneet mitään. Lähellä satamaa kävimme yhdessä kaupassa, josta ostimme juomia. Osa menee joulupaketteihin.

Takaisin tullessa meillä oli ennakkoon varattu pöytä ja ruoat buffetissa. Tuossa on Tupon ensimmäinen lautasellinen.

Ja tässä Stanstan. Hyvää oli ja jopa minä (!) söin KOLME lautasellista! Uskokaa tai älkää, mutta söin lohta, glögisilliä, kolmea eri mätiä, kaikenlaista. Yhtään ei jäänyt tilaa jälkiruoille, kahvi riitti mainiosti. NAM.

Laiva palasi satamaan. Meillä oli sittenkin niin paljon kannettavaa, että päädyimme taksikyydillä kotiin.

KIITOS, Tuppo, reissusta ja hyvästä reissuseurasta!!!