perjantai 14. tammikuuta 2022

Tervetuloa lennolle D8 2525

Mummelille.

Hän kommentoi johonkin postaukseeni, ettei ole koskaan lentänyt 65 vuoden aikana ja lupasin ottaa paluumatkalla kuvia koneesta sisältä. Ihme ja kumma, niin muistin sen eilen. Jos tähän tulee asiavirheitä, niin toivon teidän korjaavan ne, kiitos!


Aloitan ihan alusta eli lentokentälle menosta. Teen itse lähtöselvityksen aina automaatilla (nyt puhutaan vain kotimaan lennoista), mutta jos mukana on ruumaan meneviä matkalaukkuja tai muuta, niin silloin lähtöselvitys tapahtuu tiskillä. Norwegianilla tulee koodi, jossa on kuusi kirjanta/numeroa. Välillä ne ovat hieman hankalia, mutta tällä kertaa helppo: KEMP6N. Sama koodi molempiin suuntiin.

Seuraavaksi on turvatarkastus. Itselläni se menee niin, että otan läppärin pois repusta sekä kännykän käsilaukusta. Nesteille on omat rajoituksensa ja itse pakkaan ne jo kotona valmiiksi litran minigrip-pussiin, joka on helppo nostaa esille. Lentolaukku menee hihnalle sellaisenaan ellei toisin pyydetä, kuten nyt palatessa, jolloin sekin piti laittaa laatikkoon. Laitan nestepussin, käsilaukun ja älylaitteet yhteen laatikkoon ja repun omaansa. Neljänteen laatikkon menee takki. Laatikot vieritetään läpivalaisulaitteen läpi ja itse kävelen turvaportin läpi. Menomatkalla repusta otettiin luvallani pyyhkäisytesti, jossa varmistetaan, ettei siinä ole räjähdysainejäämiä... 😲

Koneeseen nousu alkaa yleensä noin puoli tuntia ennen lennon lähtöä. Ensin otetaan erityistarpeita omaavat sekä liikuntarajoitteiset matkustajat. Sitten lippuun merkityn ryhmän mukaisesti A:sta alkaen. Rovaniemelle mennessä tajusin ensimmäistä kertaa, että ryhmän C matkustajilla sai olla vain edessä olevan istuimen alle menevä käsimatkatavara mukana. 

Lipusta selviää koneeseen nousuajan lisäksi lähtöportti sekä istumapaikka ja se ryhmä. Numero tarkoittaa riviä ja kirjaimet sen perässä A:sta F:ään istuinta. A ja F ovat ikkunapaikkoja, B ja E keskipaikkoja , C ja D käytäväpaikkoja.

Kuten olen kertonut, niin Norwegian on alkanut veloittamaan ylhäällä olevaan tavaratilaan menevästä laukusta erikseen. Ennen se oli ilmaista, viime vuoden puolella viisi euroa ja nyt 7,90 euroa per suunta. Itse tungin takkini sinne samaan.

Veloituksetta mukana saa olla tiettyjen mittojen sisään menevä käsimatkatavara, joka tulee sijoittaa edessä olevan istuimen alle ainakin nousun ja laskeutumisen ajaksi. Edessä olevan istuimen selkänojassa olevasta kotelosta löytyy ainakin turvaohjeet. Yleensä myös hinnasto myynnissä oleville tuotteille (juomia sekä pientä syötävää) sekä paperipussi pahoinvoivia varten.

Selkänojassa on myös pöytätaso, joka tulee olla ylhäällä ja kiinni nousun sekä laskun aikana.

Myös ikkunan eteen vedettävä suoja on pidettävä auki saman aikaa.

Katossa on kohdevalot sekä ilmastointi, jonka tykkään yleensä pitää kiinni, koska se aiheuttaa helposti kurkkukipua ja nenän tukkoisuutta. On siinä nappi lentohenkilökunnan kutsumista varten, mutta ainakaan itse en ole sitä koskaan käyttänyt. Ulkomaan lennoilla samalla sijainnilla on yleensä näytöt, joista voi seurata lähetettäviä elokuvia. Silloin voi ostaa kuulokkeet...

Koneessa mennään heti omille paikoille istumaan ja kiinnitetään turvavyö, joka on pidettävä kiinni mielellään koko lennon ajan.

Ennen liikkeelle lähtöä koneen miehistö esittelee käytävällä, miten turvalaitteet toimii ja miten niitä tulisi tarvittaessa käyttää. Selostus samaan asiaan tulee nauhalta. 

Pakkasolosuhteissa, kuten eilen Rovaniemellä, koneen siivet jäänestosuihkutetaan turvallisuuden vuoksi.

Tarkempi selostus toimenpiteestä löytyy täältä.

Sitten päästään lähtemään liikkeelle. Ensimmäiseksi kone peruuttaa pois paikasta, jossa matkustajat ovat päässeet käytävää pitkin nousemaan koneeseen.

Sitten se rullaa kohti kiitorataa.

Sitten koittaa omasta mielestäni ihan paras hetki!!! Kone pysähtyy, moottorien ääni alkaa kohota, kone lähtee liikkeelle, vauhti kiihtyy ja eturengas irtoaa maasta. Tuntuu pieni koukkaisu, kun loput renkaat nousevat ilmaan ja sitten mennään.

Kone nostaa nopeasti lentokorkeutta ja se on vaihe, jolloin korvat menevät lukkoon. Joillakin se aiheuttaa jopa kipua, mutta itse vain pidän nenästä kiinni ja puhallan, jolloin korvat napsahtelevat auki. Homman joutuu toistamaan moneen kertaan.

Varsinkin ikkunapaikalta on kiva ihailla alle ja taakse jääviä maisemia. Talot, autot, puut ja vesistöt pienenevät...

Mitäs sitten? Istutaan ja nautitaan. Jokaisella lienee oma tapansa lentoajanviettoon. Joku nukkuu, toinen lukee ja joku Stansta saattaa tehdä jotain käsityötä. Tai jutella koko matkan uuden tuttavuuden kanssa. Tarjolla on niitä kuumia ja kylmiä juomia sekä pientä purtavaa ostettavaksi.

Loppumatkasta ilmoitetaan kuulutuksella, että laskeutuminen alkaa hetken päästä. Kerrotaan arvioitu laskeutumisaika ja usein sää perillä matkakohteessa. Tulee taas istua omalla paikalla turvavyö kiinnitettynä, pöytätaso ja ikkunaluukku ylhäällä sekä asettaa se laukku sinne penkin alle. 

Laskeutumisen aikana korvat menevät yleensä vielä enemmän lukkoon ja se ahdistaa monia. Ei se kuitenkaan ihan hirveän kauaa kestä ennen kun renkaat tömähtävät maahan ja kone alkaa jarrutuksen. Moni muistaa sen ajan, kun matkustajat äityivät taputtamaan tässä kohtaa? Se oli noloa.

Kone rullaa kenttää pitkin portille, turvavyövalo sammuu ja matkustajat aloittavat rynnimisen. Kukaan tuskin koskaan on jäänyt koneeseen, vaikka ei olisikaan päässyt ensimmäisten joukossa ulos? Jatkolennoille kiiruhtajille annettakoon anteeksi, heh.

Miten tästä selostuksesta tulikin näin pitkä? Saitko, Mummeli, tästä mitään "irti"? Olitko mukana lennolla? Hih.

Tuulista alkavaa viikonloppua!

8 kommenttia:

  1. Tämähän oli ihan kuin oppitunti lentomatkustamisesta!
    Toivottavasti tuo tuuli vähän tyyntyy, koska vaikka lämpö ulkona on ollut plussan puolella niin kovin kylmältä se tuulen takia tuntuu. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Eipä olisi ilman Mummelia tullut tuota kirjoitettua. Kiitos hänelle inspiraation antamisesta! Tuulee kyllä (liian) kovaa...

      Poista
  2. Tämä oli tosi kiva kertomus. En ole ikinä lentänyt, niin ei ole ollut mitään käsitystä miten hommat menee. Mukavia irtiottoja sinulle nämä reissut eri maisemiin. Kiitos kun jaat nämä meidän kanssa. Kaikkea mukavaa sinulle. Kevättä kohti mennään, ja päivät pitenee. Oispa jo kesä! T. Feikki Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Pitääkin alkaa tekemään "jotain", jotta kesästä tulisi edellistä parempi kaikilla tavoilla..! Ihanaa, kun on kevät ja kesä edessä!!!

      Poista
  3. Ihan kuin olisin matkoille lähtenyt!! Mihin lähtisimme, jos pääsisimme?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me varmaan menisimme jonnekin Roomaan tai Ateenaan tms.? Pääasia, että kohteessa ei olisi kylmä!

      Poista
  4. Iso kiitos vaivannäöstäsi. ♥
    Ehkä joskus minäkin vielä uskaltaudun lentokoneeseen. Arveluttaa kovasti, kun olen syntynytkin perjantaina ja 13. päivä. ㋡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iso kiitos itsellesi inspiraation antamisesta! Tuskin olisi muuten tullut tätä kirjoitettua! Eikä tämä ollut vaivaksi ollenkaan. Toivottavasti pääset joskus lentämään - onhan se omanlaisensa kokemus!

      Poista

Kiitos kommentistasi!